Na het 1e nummer van het biertijdschrift SCHUIM is onlangs het 2e nummer verschenen. Dit nummer bevat reportages van vier winnende thuisbrouwers, diverse smaakexplosies in de vorm van biermixen, brouwerij De Schans in Uithoorn (‘Schansbieren zijn aan de lichte kant’) en proefnotities van enkele bieren van De Schans. Verder de invloed van bierglazen op de smaakbeleving, een uitgebreid interview met Rob Alphenaar (‘Mijn antenne staat op bier’). Rob is eigenaar van café Briljant in Haarlem en ook voorzitter van de Alliantie van Biertapperijen. Op biersafari langs 5 trappistenkloosters, brouwerij De Prael in Amsterdam en proefnotities van een selectie van bieren van deze brouwerij. De toenemende concurrentie op het toenemend aantal bier webshops (‘Craft Beer is rock & roll’). Dit 2e nummer van SCHUIM wordt afgesloten met korte artikelen over onder meer schuim (column van Thomas Wijns), bierdrinken met de meesters, beer on the beach en 4 recepten. Noot: het recept van Brownies met dadels en amandelen, vertoont zeer veel gelijkenis met een recept van Biercuisine, helaas zonder bronvermelding. Het tijdschrift wordt afgesloten met een stripverhaal. Ongetwijfeld zullen er in de naaste toekomst meer advertenties volgen. In dit nummer staan advertenties van Unibrew Noord-Nederland en brouwerij Brand. Dit nummer bevat veel sfeervolle foto’s van diverse fotografen.

De redactie van SCHUIM bestaat uit Gijsbert Raadgever, Simon Cordes en Ingeborg Rosenberg. De uitgever is Gijsbert Raadgever.

Redactiesecretariaat: Akimoto, Zonnehof 3a, 3811NC Amersfoort.

Een los nummer kost 9,95, exclusief verzendkosten. Een jaarabonnement voor 4 nummers van SCHUIM kost 34,50. De nummers 1 en 2 kosten samen 16,35 (inclusief verzendkosten 20.–).

Informatie : Facebook pagina Schuim Magazine en www.schuimmagazine.nl

Han Hidalgo