My Chouffe Story

Kleurrijke verhalen van Chris Bauweraerts

Op 27 augustus 2012 is het al weer 30 jaar geleden dat het eerste brouwsel van brasserie d’Achouffe tot stand kwam. In geuren en kleuren heeft Chris Bauweraerts de geschiedenis van deze brouwerij op een levendige en onderhoudende manier op schrift gesteld. Mede-oprichter en zwager Pierre Gobron komt als eerste aan het woord en vat hun inspanningen samen met ‘serious inside, fun outside’. Doortastend in de bedrijfsvoering, gericht op duurzaamheid en continuïteit en daarbuiten genieten en plezier beleven. Wie de verjaardagen van de brouwerij op het terrein van de brouwerij heeft meegemaakt, weet van nabij wat intens genieten voor hen betekent. Een ondernemend duo, Pierre vooral brouwer en technische man, Chris de inspirerende, spraakzame gangmaker met een fijne neus voor marketing, publiciteit en reclame. Beiden hebben elkaar qua kennis en temperament goed aangevuld.

Rond de kabouter die van meet af aan het opvallende logo is en het woord Chouffe is veel mythevorming geweest. Chris doet uit de doeken hoe de keuze voor dit logo is ontstaan en hoe hij door een uitspraak van een collega tot Chouffe is gekomen. Na deze openbaring volgen vele memorabele momenten in de kleurrijke geschiedenis, waarbij ook anderen die de brouwerij vanaf de beginperiode hebben gekend aan het woord komen. Dit levert boeiende verhalen op, die rijkelijk worden voorzien van anekdotes en commentaren van Chris. De vele historische foto’s, geestige tekeningen en andere afbeeldingen ondersteunen op aansprekende wijze de verhalen.

Via de bekende groeistuipen in de beginjaren, de daaropvolgende stormachtige ontwikkeling, de bieren en aanpassingen in het assortiment, de overname van de brouwerij door Duvel Moortgat in 2006,  belanden we bij een huidige trendsetter in het assortiment namelijk Houblon Chouffe. Dit bier slaat erg aan en past duidelijk in de trend voor bieren met een aangenaam bittertje. Naast België worden de landen beschreven die een belangrijke rol hebben gespeeld in de distributie, de verkoop en de populariteit van de bieren.

Uiteraard komen ook de contacten van Chris met Nederland, of zoals hij pleegt te zeggen de Ollanders aan bod. Zelden is een bier in Nederland in een betrekkelijk korte tijd zo aangeslagen als de blonde Achouffe. De fijne neus van Chris voor marketing en publiciteit heeft voor belangrijke omzetten en kaskrakers gezorgd bij de grooothandel, slijterijen, cafés en supermarkten. Memorabele momenten passeren de revue zoals het prille contact met De Bierkoning in Amsterdam, de introductie van het vat bij biercafé De Beyerd in 1985, de verkoop via groothandel Bier & Co, de introductie van Chouffe Bok 6666 tijdens het Bokbierfestival van PINT, de massale deelname van Ollanders aan het jaarlijkse Chouffe feest bij de brouwerij en de vele lezingen en succesvolle proeverijen. En niet te vergeten de persoonlijke, hartelijke contacten met onder meer Toon van de Reek, Piet de Jongh, Leo Brand, Jan-Machiel van Bracht en de uitbaters van veel ABT cafés.

Chris is naast een liefhebber van het vliegen met modelvliegtuigen, ook gecharmeerd van stripverhalen en geestige tekeningen. Een selectie hiervan met Chouffe in de hoofdrol zien we in een apart hoofdstuk terug, waaronder ook een tekening van bierliefhebber IJf Blokker.

In het slotwoord getiteld  ‘In Chouffe we trust’, bedankt Chris iedereen die in zijn leven van een Chouffe heeft genoten en er nog van zal genieten. De vele bierliefhebbers zullen Chris ongetwijfeld dankbaar zijn voor de  smakelijke bieren en de vele genietmomenten, die zo onderhoudend in deze aan te bevelen publicatie zijn beschreven. Met de koop van ‘My Chouffe Story’ wordt ook een goed doel gesteund. De winst van de verkoop van deze publicatie is bestemd voor de organisatie ‘Le Ressort’ (www.leressort.be), die zich inzet voor de begeleiding van mensen met onder meer hersenletsel.

Chris Bauweraerts: My Chouffe Story. Antwerpen 2012 .  Uitgeverij Ballon Media. 224 pagina’s, gebonden. ISBN 978 94 91513 01 5. Prijs 24.95

Han Hidalgo