Hopper: Een nieuw veelbelovend tijdschrift over Belgisch bier
Totnogtoe konden veel bierliefhebbers hun kennis van Belgische bieren verrijken met twee tijdschriften, namelijk De Zytholoog van de vereniging van bierliefhebbers Zythos en Bierpassie Magazine van bierliefhebber, biersommelier en uitgever Ben Vinken.
Onlangs is het tijdschrift Hopper op de Belgische markt verschenen. In het eerste nummer dat maar liefst 228 pagina’s telt, wordt het zeer gevarieerde Belgische bierlandschap in de vorm van de hoofdonderwerpen Proeven, Brouwers, Op stap en Lekker geportretteerd.
In Proeven worden de proefnotities van 9 witbieren beschreven en komen de proefervaringen van deskundige proevers aan de orde. De bevlogen brouwmeester Jean-Marie Rockx van Orval en zijn collega en brouwmeester Hedwig Neven van Duvel Moortgat vertellen op onderhoudende wijze hun ervaringen met het brouwen. In Op stap maken we kennis met de streek van Haspengouw, een bierwandeling door Brussel en een aangename kennismaking met biercafés en restaurants met bier op het menu. Combinaties van kaas en bier en 6 smakelijke biertapas voorzien van recepten staan centraal in Lekker. Rondom deze hoofdonderwerpen vinden we interessante reportages over onder meer hop en hopteelt, Charles Leclef van brouwerij Het Anker over de betekenis van de groep ‘Belgian Family Brewers’, de jonge getalenteerde kok Kwinten De Paepe met een speciaal Hopper-menu en de brouwers van Brew Dog.
De rubriek ‘Bierman’ is wel erg eenzijdig over het Nederlandse bierlandschap. Het is gelukkig niet alleen pils dat de klok slaat en Oranjeboom wordt al lang niet meer in Nederland gebrouwen of verkocht. Jammer dat er niet verwezen wordt naar de vele middelgrote brouwerijen, die met een zeer gevarieerd aanbod op de groeimarkt voor speciaalbier verschijnen. De auteur heeft in dit verband de Witte Molen op het oog, maar hij zal vast brouwerij De Molen uit Bodegraven bedoelen.
In het voorwoord van het eerste nummer van Hopper schrijft initiatiefnemer en uitgever Gerrit Tulkens: ‘Een goed bier is wat je zelf goed en lekker vindt. Je voorkeur voor het ene of het andere bier heeft niet zozeer te maken met de samenstelling of de presentatie, maar alles met jouw individuele smaakvoorkeur en smaakopvoeding’. Van harte kan ik dit uitgangspunt onderschrijven en als dit een belangrijke leidraad wordt, dan kunnen bierliefhebbers ongetwijfeld nog veel interessante uitgaven verwachten. Het eerste nummer ziet er qua inhoud en vormgeving veelbelovend uit en we wensen de uitgever en alle medewerkers veel plezier en succes toe.
Hopper zal 4x per jaar verschijnen in België en dit introductie nummer kost 9.99. In december zal een Engelstalige editie volgen en aan een digitale versie voor iPad gebruikers wordt gewerkt. Vanaf het 2e nummer zal dit tijdschrift ook in Nederland verkrijgbaar zijn. Informatie: www.hoppermagazine.be
Han Hidalgo